ظهور شاخ شیطان در دیار نجد
"بسم الله الرحمن الرحیم"
احمد بن حنبل و بخاری و دیگران به سند خود از رسول خدا نقل کرده اند که در موردسرزمین نجد فرمود : بها یطلع قرن لشیطان « در آن دیار، شاخ شیطان ظهور خواهد کرد ».
علوی بن احمد حداد (م 1232 ه. ق) در این باره می گوید: علما از مفهوم قول پیامبر (ص) که فرمود: از نجد، شاخ شیطان ظهور می کند استنباط معجزه ای از معجزاتش کرده اند؛ زیرا که جمله را با (یاء) استقبال آورده است، چون که مسیلمه- که خداوند او را لعنت کند- در زمان حیات پیامبر (ص) ظهور کرده و ادعای نبوت نمود و در زمان خلافت صدّیق هلاک شد و شاخ شیطان طلوع نکرد مگر بعد از هزار و صد و پنجاه سال، و او محمد بن عبدالوهاب که سرکرده این بدعت و اساس آن بود.
او همچنین می گوید: مهمتر از همه اینها چیزی است که پیامبر (ص) از احادیث بسیار و روشن از علامات خوارج فرمود، چیزی که روشن می کند این که [محمد] بن عبدالوهاب و پیروان او از وهابیان مثل نجدی ها و افرادی از شرق جزیرة العرب می باشند، و نشانه آنها تراشیدن سر است و این که آنان از شرق جزیرة العرب می باشند.
احمد زینی دحلان مفتی شافعیه که در عصر ظهور محمد بن عبدالوهاب بوده دربارهوهابیان می گوید: آنان کسانی را که پروشان می شدند دستور می دادند تا سر خود را بتراشند و بعد از پیروی نمی گذاشتند از مجلس شان خارج شوند تا سرشانرا بتراشند. و مثل این کار از هیچ کس از فرقه های گمراه از گذشته ها نرسیده است. پس این حدیث صریح است در بیان حال آنان. و سید عبدالرحمان اهول مفتی زبید می گفت: احتیاج نیست کسی تألیفی در ردّ محمد بن عبدالوهاب داشته باشد، بلکه در ردّ او کفایت می کند همین که پیامبر (ص) فرمود: (نشانه آنان تراشیدن سر است)؛ زیرا احدی از بدعت گزاران جز آنان چنین شعاری ندارند.
احمد بن محمد غماری از علمای اهل سنت مغرب درباره محمد بن عبدالوهاب می گوید: و چون شاخ شیطان از سرزمین نجد در اواخر قرن یازدهم طلوع کرد و فتنه او منتشر شد، آنان احادیث را بر او (محمد بن عبدالوهاب) و پیروانشان حمل می نمودند.
سلیمان بن عبدالوهاب برادر محمد بن عبدالوهاب در ردّ برادر خود می نویسد: و از جمله اموری که دلالت بر بطلان مذهب شما می کند روایتی است که در صحیحبخاری و مسلم از ابوهریره وارد شده که پیامبر (ص) یعنی بلاد مسیلمه «نجد» فرمود: (رأس کفر در طرف مشرق است) ... پس اگر او می دانست که بلاد مشرقخصوصاً دارالایمان می گردد و طائفه یاری شده در آن دیار است، و اینکه حرمین شریفین و یمن بلاد کفر است که در آن بتها عبادت می گردد و باید از آن هجرت نمود، به طور حتم به آن خبر می داد و برای اهل شرق دعا کرده و برای [اهالی] حرمیننفرین نموده و از آنان تبری می جست؛ زیرا نبود مگر ضدّ آن، ولی آن حضرت (ص) به طور عموم مشرق را در نظر گرفته و به طور خصوص را اراده نمود که از آن منطقه «نجد» شاخ شیطان ظهور خواهدکرد.